Oversiktskart

Langsundforbindelsen må igangsettes!

Karlsøy Arbeiderparti ber fylket om å få fortgang i prosjektet Langsundforbindelsen.

Kart over Langsundforbindelsen

Oversiktskart over planområdet for Langsundforbindelsen. På høyreside, Stakkvik, Rakkenes og Lanes. Foto: Statens vegvesen.

Vi har stått på vent i over 30 år, - nå må det utvises handling. Karlsøy Arbeiderparti forventer at det kommer et positivt vedtak angående forbindelsen i fylkestingets juni-møte, og at oppstart skjer i 2023 slik det var sagt fra fylkestingets talerstol i desember 2020.

Langsundforbindelsens største motstander har vært finansieringen, som har gått i bølger fra å være ei belastning for fylkes økonomien til nå å være en lettelse.

I den siste tiden har Karlsøy Arbeiderparti jobbet intenst med å få klarlagt de delene av finansieringen som staten bidrar med via ulike økonomiske ordninger, da fylkesadministrasjonen etter vår mening ikke har gitt oppdatert informasjon om disse forholdene.

Fergeavløsningsmidler tildeles når et nytt veisamband, vanligvis ei bru eller en undersjøisk tunnel med tilhørende vegnett erstatter eller korter inn på et eksisterende fergesamband. Fergeavløsningsmidlene er forhåndsberegnet til 10,6 mill.pr år, og utbetales i 45 år. Til sammen utgjør disse midlene da 864,1 mill. fordelt over 45 år. I et møte 16. mars i år mellom Karlsøy kommune og Troms- og Finnmark fylkeskommune ved fylkesråd for samferdsel Kristina Hansen ble det klart at samferdselsetaten nå opererer med en samlet sum på fergeavløsningsmidlene på 977,6 millioner kroner! Dette er et betydelig høyere tall enn det vi har lagt til grunn, - noe som jo er positivt. I utregningen som følger på neste side, velger vi likevel – etter å ha kontrollregnet over tallgrunnlaget – å bruke våre egne, litt mer nøkterne tall.

Vedlikeholdsmidlene som kommer i tillegg til fergeavløsningsmidlene er på 7,5 mill. kr. årlig. Dette er frie midler til fylkeskommunen, ifølge Lars Tore Rydland i kommunaldepartementet er det helt vanlig å benytte disse midlene til nedbetaling i de første 10 – 15 årene. Sammenligner vi med Ryaforbindelsen, er vedlikeholdskostnadene under 1 millioner kroner årlig de første 10 årene. Resterende av vedlikeholdsmidlene kan da brukes til renter og avdrag i prosjektet. For veisambandsprosjektet Langsundforbindelsen vil det utgjøre 611,4 millioner kroner - også det i 45 år.

I løpet av de første 15 – 20 årene vil det også bli bompenger på dette prosjektet. Dette er stipulert til 154 millioner kroner.

Karlsøy kommune bidrar også med 15 millioner kroner fordelt over de første 15 årene.

Administrasjon i Troms- og Finnmark fylkeskommune legger til grunn ei rente på 4,5 % for sine kalkyler. Det er for høyt i forhold til gjeldene markedsrente. En rente på 3 % er det som bør legges til grunn i beregningene. Utlånssjef i kommunalbanken, Lars Strøm Prestvik, sier at ved lånestart kan renta bindes for 20 år. Prognosen fra Norges Bank med en bindingstid på 20 år gir ei rente på 3 %, sier Prestvik. Riktignok er det et krav om at beregningsrenta i bompengedelen skal være på 5,5 % de første 10 årene og deretter 6,5 % ved flytende rente. Dette gjelder kun for de 154 mill. som skal dekkes av bompenger, ikke for hele prosjektet slik administrasjonen i fylkeskommunen har lagt til grunn.

I det tidligere omtalte møtet mellom Karlsøy kommune og fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen ble det hevdet at de samlede tunnelkostandene nå ligger på 1 200 mill. kr. Tilsvarende tall fra 2019 var da på 930 mill. Økningen ble forklart med at det er kommet nye forskrifter som gjør at det er kommet noen tillegg som tidligere ikke er tatt med. Vi i Karlsøy Arbeiderparti har sjekket dette med departementene og veidirektoratet. Mona Lindstrøm i veidirektoratet sier at det ikke er kommet noen endringer som vil omfatte Langsundforbindelsen. Om våre opplysninger stemmer, er de endringene som vil gjelde for Langsundforbindelsen allerede tatt med og i de 930 mill. som var den endelige kostnadsrammen i 2019. Legger vi til ei prisøkning på 3 % for de to årene som er gått, havner vi på 986,7 mill.

Under kommer vår utregning av veiprosjektet Langsundforbindelsen. Dette mener vi er et mer riktig regnestykke enn det som ble lagt fram av Troms- og Finnmark fylkeskommune i mars i år.

Kostnadsoversikt

Sammenligning av kostnader. Henta fra årsmøte uttalelse 2021.