Langsundforbindelsen
Årsmøteuttalese 2025
Karlsøy Arbeiderparti ser med bekymring på det signalet som er sendt om at Langsundforbindelsen ikke realiseres.
I fylkestingets vedtak i 2021 ble det vedtatt at KS2 skulle utføres i 2025, men det ser ut til at det ikke blir utført, en beslutning tatt både politisk og administrativt i Troms fylke.
Karlsøy er en øykommune med 4 bebodde øyer uten fastlandsforbindelse. De siste to årene har fergeforbindelsene blitt opplevd som veldig ustabile, det er tre forhold som påvirker:
- Klimaendringer. Vi har vesentlig mer vær enn vi hadde før, og det er ikke bare av solskinnslaget. På alle tre sambandene som gir fergeforbindelse til fire øyer har avganger vært hyppigere kansellert grunnet dårlig vær, spesielt i vintermånedene.
- Teknisk feil på fergemateriellet og fergeleiene. Det er en felles oppfatning i Karlsøy av at det er hit utrangerte ferger kommer for å bli pensjonert. Spesielt fergemateriellet til Reinøya har hatt store utfordringer, og det er ukentlige kanselleringer. Det oppleves også at nyere fergemateriell ikke nødvendig er tilpasset de værforholdene vi har i nord.I fjor høst opplevde vi en kollaps på fergeleiet på Hansnes, som gjorde at vi mistet forbindelsen mellom fire av øyene i 17 dager. Det viste oss hvor sårbare vi er, vi som er uten omkjøringsvei.
- Mannskapsmangel. Det er færre som tar utdannelse innen maritime fag som gjør det utfordrende å rekruttere mannskap. Havbruksnæringen, oljenæringen og (andre private aktører som ikke leverer på offentlige anbud) har bedre lønns- og arbeidsforhold som gjør at de er mer ettertraktet som arbeidsgivere. Dette gjør at flere avganger blir kansellert grunnet mannskapsmangel.
Mange av våre innbyggere opplever det nå som utfordrende og utrygt å bo på en øy uten fastlandsforbindelse. Forbindelsen mellom de fire øyene Ringvassøya, Reinøy, Karlsøy og Vannøya umuliggjør arbeidspendling, en effektiv hjemmetjeneste og rasjonell skoledrift og tilbud om barnehager.
Det har tidligere vært et prinsipp at tunnelprosjekt hvor det ikke finnes omkjøringsvei skal prioriteres, det prinsippet mener vi også bør stå seg i dag. Langsundforbindelsen er et gryteklart prosjekt som ligger årevis foran og har alle hindringer ryddet av veien — en rask realisering står ikke i veien for andre prosjekt som er i tidlig stadium.
Som folket på fylket vil vite er den også besluttet bygd, man har bare ikke fattet finansieringsbeslutningen. Til det kreves det ferske økonomiske utredninger. Fra før vet vi at økonomien i prosjektet er god ettersom Vegvesenet slo fast at denne utbyggingen, som en av få, vurderes som samfunnsøkonomisk lønnsom.
Til tross for kommunens betydelige bidrag til vekst og velferd i Troms-samfunnet har det fortsatt ikke lykkes, etter nesten 40 års systematisk og samvittighetsfullt arbeid, å bli tilgodesett med helt nødvendig infrastruktur.
I tur og orden har folket i Karlsøy, som var prioritert på andreplass allerede i 1996, stille og høflig akseptert å bli forbigått av Skalandtunnelen, internveien på Senja, Ryaforbindelsen, Bjarkøyforbindelsen, Kveøybrua og fergerute over Malangen.
Ventetiden må nå være over, vi ber om at Troms Arbeiderparti stiller seg bak vårt krav om å realisere Langsundforbindelsen.