Vei i oppløsning

Fylkesveier i oppløsning

Karlsøy ingen unntak

Det er ikke nytt at veiene på denne tiden av året er særdeles dårlig i Nord-Norge. Det er heller ikke nytt at det klages hvert år på de dårlige veiene som er her.

For oss som bor og lever i landet så er det et klasseskille. Der det bor lite folk så er vi henvist til sultefora fylkeskommuner for å få rettet opp og forbedret veiene. Mens der det er flere folk så er i det minste noen veier underlagt statlig finansiering og blir holdt atskillig bedre enn veier i distriktene.

Når vi i utkantkommunene også får henstilling om å ikke godkjenne industriutbygging fra fylkesnivået, fordi det belaster veiene enda mer og fører til ødelagte veier på våren, er vi på helt galt spor.

Troms og Finnmark fylkeskommune har 23 % av Norges land areal, det er 4500 km fylkesvei og det bor rundt 244 000 innbyggere her. 

Med et så stort fylke så trenger en ikke ha universitetsutdannelse for å forstå at det er få innbyggere pr. km vei. Men like fullt så er folk og næringsliv helt avhengig av veien her vi bor.

Fylkesveinettet trenger et kraftig løft og det er på sin plass at fylket tilføres midler omgående for å sette veinettet i stand før neste vinter setter inn, uten at nyinvesteringer må skyves ut i tid. Videre så må det budsjetteres med 1 milliard i året de neste 10 årene som å komme nærmere et null etterslepspunkt.

Karlsøy Arbeiderparti har uttrykt ei klar forventning til Arbeiderpartiet på Stortinget om at det nå må få vedtatt en krisepakke til veiene i utsatte fylker, som Troms og Finnmark. Krisepakken til fylkene må være så stor at de får gjort nødvendige krisetiltak før vinteren på nytt setter inn. Minst 500 millioner kroner.

Karlsøy Arbeiderparti har ei klar forventning om at Arbeiderpartiet i neste program setter enda klarere mål for fylkesveiene i distriktene. Målet må være 200 000 kr pr. km fylkesvei hvert år i 10 år i Troms og Finnmark.

21. april 2020 Av Tom-Arild Ottesen - Leder